Schack och utvecklingen av AI

AI-utveckling och schack har alltid gått hand i hand. När IBM:s schackdator Deep Blue vann över världsmästaren Garri Kasparov 1996, uppstod på samma gång kaos och hoppfullhet i schackvärlden – och resten av världen också för den delen. Vissa ansåg att händelsen var ett tecken på att schack officiellt var dött. Mystiken och kreativiteten som ofta hade associerats med spelet ifrågasattes nu när en dator kunde krossa vem som helst. Andra såg händelsen som spännande. Möjligheten att studera och förbättra sitt spel med hjälp av datorer gav hoppfullhet och vittnade om att spelet skulle förändras från grunden. Koncept som schacktränare hade lärt ut till sina studenter under hundratals år visade sig plötsligt inte vara så korrekta som man först hade trott.

Breaking News i hela världen

Kasparovs förlust mot Deep Blue drabbade inte bara schackvärlden. IBM hade med sin schackspelande dator visat hur långt utvecklingen hade kommit kring AI – och framför allt visat potentialen. Om en dator så enkelt kunde besegra världsmästaren – vad mer kunde AI göra? Bota sjukdomar? Starta krig? Berätta historier? Möjligheterna ansågs oändliga.

På senare tid är det Googles AlphaZero som fått mest uppmärksamhet. Deras robotar kunde spöa inte bara världsmästarna i Schack, Go och Shogi – de kunde också vinna mot alla andra botar som hade kommit tidigare. Google utvecklade till och med en bot till datorspelet Starcraft som övertygande besegrade flera Starcraft-proffs.

Störst påverkan på omvärlden hade dock AlphaGo som för första gången vann mot dåvarande högst rankade go-spelaren Lee Sedol från Sydkorea. Det gjordes en dokumentär om händelsen på Netflix som blev mycket populär. Även vid denna händelse siade många om go-spelets undergång eftersom det länge ansågs omöjligt för datorer att vinna mot ett proffs i ett så komplicerat spel. Det har precis som i schack bara resulterat i att spelet utvecklats till det bättre.